Nuffnang

Muslim dah 'wean off'

Alhamdulillah, dah hampir sebulan Muslim berhenti susu badan. Genap umur dia 2 tahun. Banyak juga tips yang Ibu jumpa dalam google dan ada beberapa cara yang Ibu dah cuba. Ada yang berhasil, ada yang gagal. Biasala nama pun try and error kan.

Muslim ni memang menyusu badan secara eksklusif. Memang tak pernah minum susu tepung. Kalau hari kerja, Ibu akan balik rumah waktu tengahari semata-mata nak menyusukan dia. Dan sepanjang rumah pengasuh dia hanya minum air masak saja. Mujurlah dia seorang yang kuat makan.





Muslim ni mulut dia cepat. dia boleh bercakap umur 9 bulan. dan bercakap ayat penuh masa umur setahun setengah. Jadi banyak benda dia tahu. Cara pertama Ibu cuba, Ibu letak sirap. Setiap hari letak sirap dan setiap hari juga la dia ambil tuala dan lap balik. Minyak angin cap kapak pun dah try. Tapi selamba jugak dia lap balik. Asam jawa dan macam-macam lagi semua Ibu buat tapi tak jalan juga. Dalam masa yang sama Ibu akan cakap kat dia setiap masa 'abang Muslim dah besar, dah tak boleh minum susu dah'




Hinggalah suatu hari, jari Ibu luka terkena pisau. Sikit je tapi berdarah la juga. Depan mata dia, Ibu sapu darah tu kat nenen. Sejak hari tu, memang dia langsung taknak dah. Sampai air sirap atau sirap bandung pun dia dah taknak. Padahal sebelum ni dia suka je air sirap. Ramai juga yang tanya kenapa cepat sangat nak wean off. Bagi jela selagi ada susu, selagi dia mintak. Huhu. Sebabnya Muslim ni lain sikit dari kakak dia. Dia sangat cemburu dengan benda. Pantang ibu pegang benda-benda, dia akan mengamuk minta susu dan akan menyusu dengan kadar yang lama. Kadang sehingga 2 jam. Patah pinggang mak nak oi!



Masalah utama Ibu sekarang ni, macam mana nak ajar dia minum susu tepung. Kalau ikutkan pandangan doktor, tiada masalah sebenarnya kalau dah tak bagi anak minum susu tepung jika dah berhenti menyusu badan. Cuma Ibu kena bekalkan dia dengan kalsium dari sumber lain.

Bunyi macam mudahkan? ya, disini la masalahnya. Gigi dia dah rosak teruk akibat kekurangan kalsium. Dan dia memang memilih makanan walaupun kuat makan. Setiap kali nak suap sayur, mesti akan berakhir dengan Ibu yang stress. Walau Ibu dah kisar halus sayur tu dan gaul dengan nasi, tetap dia taknak.

Habis apa yang kau mau ni anak!



No comments: